Welcome,

Dear audience,

your host of this blog -Joep- welcomes you to read about historical thrills in Berlin, for being the ‘capital of the 20th century’. For 25 weeks, I wrote extensive updates each Friday. Thereafter, the updates will be posted biweekly. My updates are supported by historical material, mostly photos. In addition I usually try to find out what is left of the history – or what is there to remember it.

When it comes to themes, one can expect that I may focus relatively much on my favorite – namely the history of Nazi Germany and the GDR. Though I like to seek for the good intentions in political development plans, which are often a witness of self-overestimation, the darkest and most inhumane sides of political regimes catch most of my interest – meaning torture and death. To a lesser extent, I am interested in the historical ways of spending leisure. Among them are the history of the German cabaret and the activities of historical youth cultures. For the rest, the blog provides in a variety of topics – from train stations till historical figures.

Because my historical interest does not stop after the borders of Berlin or Germany, I launched another blog about this which I gave the title History for Hipsters. Although the topics and style are more personal, you are welcome to visit it!

5 thoughts on “Welcome,

  1. Ik ben bezig met een roman – bijna klaar – over de belevenissen van mijn vader, die van juni 1943 – juni 1945 in de Arbeitseinsatz was. Hij kwam aan in Rehbrücke. Daarover heeft hij passages geschreven die overeenkomen met wat jij hebt beschreven. Van 12 tot 19 mei ga ik naar Berlijn en Spremberg, waar hij in het Kraftwerk heeft gewerkt. Ik heb het verhaal feitelijk klaar. Ik wil nog enkele plekken bekijken om indrukken op te doen.
    Groeten, Theo van Daalhoff

    • Beste Theo,

      verhip – ik zie deze reactie nu pas. Zelf vond ik het moeilijk om in Durchgangslager Rehbrücke een voorstelling te maken hoe het er daar moet zijn geweest. Hopelijk had jij er meer geluk mee! Ook ben ik benieuwd naar de roman – heb je ook een titel, uitgever of een idee wanneer (en waar) het boek in de winkels komt te liggen?

      Mocht ik jou in deze laatste dagen van jouw reis nog ergens mee kunnen helpen, stuur vooral een mail naar joepdevisser1989@gmail.com

  2. Beste Joep,

    Complimenten voor jouw Engels, de taal die ik ooit ook heb gestudeerd. Rehbrücke was één grote teleurstelling. Letterlijk alles is weg.
    Ik sta in contact met enkele historici in Duitsland. In mei bezocht. En met diverse “Herrn Dr.” of “Frau Dr. heb ik contact. De vraag is of ik lezingen kan geven. Daartoe ben ik bereid. Met het Duits kan ik goed overweg.
    Ik heb mijn verhaal de voorlopige titel gegeven van: “Verplicht in Duitsland”. En het vorige week verzonden naar diverse Nederlandse uitgeverijen. Ook in Duitsland is er enige belangstelling.
    In mijn netwerk wordt het verhaal ook vertaald; een lange weg, omdat dit vrijwilligerswerk is door academici.

    Ik zie wel wat het wordt: het verhaal is klaar. Ik heb in ieder geval een uitgever die ermee aan de slag wil; de Nieuwe Haagse. Deze uitgever heeft vorig jaar mijn boek “Haagse Stadstijgers en andere verhalen gepubliceerd.

    Ik wacht echter nog even daarmee. Het verhaal heeft immers een grotere verspreidingsbetekenis dan de Haagse regio.

    Met vriendelijke groet,

    Theo van Daalhoff

    • Beste Theo,

      bedankt voor de complimenten! Het klinkt als een interessant verhaal wat u te vertellen heeft. Kunt u meer vertellen over uw publicatie? Volgt het een verhaal van één dwangarbeider, of een specifiek dwangarbeiderskamp? Is het (auto)biografisch? Veel succes met het zoeken van een geschikte uitgever!

      Met vriendelijke groeten,
      Joep

Leave a Reply

